Žáci ISŠ na simulaci jednání orgánů Evropské unie
„Získat nové zkušenosti, rozšířit si obzory, porovnat své schopnosti a znalosti s žáky dalších středních škol“. Tak vidí Daniel Franke a Lukáš Kaděra, žáci 2. ročníku studijního oboru bezpečnostně-právní činnost důvody své účasti na simulaci Rozhoduj o Evropě – Staň se na den tvůrcem evropské politiky, která se konala ve čtvrtek 10. listopadu na Krajském úřadě v Pardubicích. Cílem akce, každoročně pořádané brněnskou společností EUTIS o.p.s. s podporou regionálních Eurocenter a řady dalších partnerů je přiblížit zájemcům z řad studentů středních škol daného kraje fungování vybraných orgánů Evropské unie a také průběh legislativního procesu, ve kterém jsou v rámci společenství připravovány a schvalovány nové právní předpisy.
Díky tomu se Lukáš Kaděra po dobu trvání simulace proměnil na ministra vnitra, který v rámci jednání Rady Evropské unie zastupoval zájmy Švédského království, zatímco jeho spolužák Daniel Franke hájil barvy euroskeptické frakce Identita a demokracie. Předmětem jejich jednání byl návrh Nařízení o transparentnosti a cílení politické reklamy, tedy téma velmi aktuální a důležité. Než došlo k hlasování o finální podobě dokumentu, vyzkoušeli si účastníci semináře dvě kola odděleného a jedno společné jednání obou orgánů EU, při kterých bylo hlasováno o celé řadě pozměňovacích návrhů. Před vyhlášením výsledků dostali účastníci semináře ve třech samostatných skupinkách možnost debatovat s regionálními odborníky na problematiku EU a v rámci workshopu navrhnout náměty a témata pro její zlepšení.
Výjezdu do Pardubic předcházela tři konzultační setkání na půdě školy, v rámci kterých žáky připravil a potřebnými znalostmi „nabrífoval“ učitel společenskovědních předmětů PhDr. Pavel Petr. Jednalo se přitom již o pátou nebo šestou účast naší školy na této akci. Ačkoliv Lukáš Kaděra ani Daniel Franke na rozdíl od některých svých předchůdců nestanuli na stupních vítězů, je třeba jejich zodpovědnou přípravu, a především důstojnou reprezentaci ISŠ v náročné konkurenci studentů řady dalších středních škol, mezi kterými převažovala gymnázia považovat za úspěch.