Stejné příběhy, jiná jména. Projektová výuka ke Dni lidských práv
Den lidských práv a 75. výročí přijetí Všeobecné deklarace lidských práv Valným shromážděním OSN si v polovině prosince připomněli také žáci naší školy. Stalo se tak formou projektové výuky, do které byly zapojeny třídy 3. SČ a 3. ZVS. Zhruba tři desítky žáků a žákyň studijních oborů sociální činnost a zdravá výživa a sport v hotelnictví dostaly v pátek 15. prosince 2023 možnost, seznámit se v rámci společné dvouhodinovky s několika různými pohledy na problematiku ochrany lidských práv. Společnou lekcí je formou tandemové výuky společně provázeli učitelka odborných předmětů Mgr. Kateřina Burešová a PhDr. Pavel Petr, jehož aprobací je výuka dějepisu a základů společenských věd. Při realizaci projektu využili balíček materiálů a doporučení, připravených pod názvem Stejné příběhy, jiná jména společností JSNS.
Po krátké úvodní evokaci, při které byli žáci seznámeni s tím, do jakého projektu jsme se vlastně společně pustili a proč to děláme následovala projekce dokumentárního filmu Až vyrostu o školácích z ukrajinské Irpině. Před i po jeho shlédnutí žáci vyplňovali pracovní listy, dojmy z reflexe filmu a v něm akcentované hodnoty společně zapisovali na tabuli. Další součástí lekce bylo vytváření tzv. mapy kořenů třídy na velké papíry formátu A2. Vzhledem, k tomu, že práce probíhala v malých skupinách se na jejím konce ve třídě objevilo několik takových map. Také k tomuto úkolu byly k dispozici pracovní listy. Neméně atraktivní byla poslední část lekce, při které byli žáci rozděleni na dvojice. Každá z nich následně obdržela papírovou obličejovou masku, zaslanou společností JSNS. Tu si žáci následně ve svislé ose rozdělili na dvě poloviny. Každý z nich pak mohl s pomocí fixů a pastelek svou polovinu pokreslit motivy, které dle jeho názoru vystihují jeho kořeny, původ a identitu. Obě vyučovací hodiny tak utekly jako voda. Při závěrečné reflexi, která předcházela ukončení hodiny byl její průběh většinou zúčastněných žáků hodnocen jako podnětný a obohacující.