Adaptační kurz pro první ročníky
Důležitou součástí počáteční etapy středoškolského studia je pro nové žáky studijních oborů naší školy již po několik let adaptační kurz. Stejně jako loni i letos okolnosti naštěstí umožnily jeho uspořádání v krásném prostředí Morava Campu v Mohelnici. Žáci čtyř tříd (1. OMA, 1. OMB, 1. SČ a 1. ZVS) zde tak pod vedením svých třídních učitelů po tři dny, od úterý 14. do čtvrtka 16. září, navazovali nová přátelství a utvářeli týmového ducha tříd při mnoha různých aktivitách a soutěžích.
Protože uspořádání, a především kvalitní realizace adaptačního kurzu má velký vliv na dobré vztahy i celkové klima jak jednotlivých tvořících se tříd, tak celé školy, bylo jeho konání v letošním školním roce finančně podpořeno z projektu Pardubického kraje I-KAP II, prevence předčasných odchodů ze vzdělávání, spolufinancovaného Evropskou unií.
I díky tomu mohl garant kurzu a nová posila pedagogického sboru naší školy, Mgr. Libor Podhorný k jeho uspořádání přizvat profesionály z agentury HraNa, kteří pro zúčastněné žáky naší školy připravili celou řadu kolektivních her a aktivit.
Úvodním programem, který agentura pod vedením Václava Schwaba připravila na úterní večer byla komunikační aktivita Pád letadla. Žáci byli v rámci motivačního úvodu postaveni do situace, že skončili jako přeživší po pádu letadla na ostrově a zbylo jim jen patnáct předmětů. Tyto předměty byly jasně dány a jejich úkolem bylo, seřadit je od těch pro přežití nejdůležitějších po ty nejméně důležité. Tuto aktivitu nejdříve plnili jako jednotlivci, poté v menších skupinkách, a nakonec jako celá třída.
Cílem uvedené aktivity je „nacvičit“ si komunikaci ve třídě a umění dělat kompromisy v důležitých rozhodnutích, které třídu za 4 roky studia čekají. Také je při ní hezky vidět, které osobnosti budou ve třídě průbojnější, a kteří studenti naopak „půjdou s davem“.
Ve středu dopoledne následovaly aktivity zaměřené na týmovou spolupráci a prohlubování důvěry mezi žáky. Jednou z aktivit byl tzv. Pád důvěry, kdy z vyvýšeného místa vždy jeden z nich padal do náruče svým spolužákům. Je prokázáno, že žáci po absolvování této aktivity většinou více důvěřují jeden druhému a navzájem se dokážou podpořit v mnoha dalších situacích.
Vyvrcholením celého programu byla celoodpolední hra Pevnost Boyard. Aktivita je inspirována známou francouzskou televizní soutěží a upravená pro naše potřeby. Každé skupince byl přidělen instruktor, který plnil funkci legendárního Paklíče a na stanovištích vždy vysvětloval pravidla. Plnění úkolů na jednotlivých stanovištích opět vyžadovalo týmovou spolupráci, a to jak při fyzických, tak logických úkolech. Zakončením programu je návštěva pokladnice, kde mají žáci za úkol co nejrychleji nasbírat plnou nádobou „zlatého písku“ – v našem případě rýže. Zlatý písek týmy dopravují do nádoby štafetovým během s pomocí lžíce. Vyhrává ten, který naplní nádobu jako první, ostatní týmům jsou pak pro stanovení pořadí nádoby se „zlatým pískem“ zváženy na kuchyňské váze.