POSTUP PŘI HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ ZA 2.POLOLETÍ 2019/2020
POSTUP PŘI HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZA 2.POLOLETÍ 2019/2020
(výtah z metodiky MŠMT – kompletní metodika -zde – )
A/ ZÁKLADNÍ PRINCIPY HODNOCENÍ ŽÁKŮ
- Spravedlivé hodnocení každého žáka při zvýšeném respektování individuálních podmínek na domácí přípravu a vzdělávání na dálku.
- V průběhu výuky se soustředit na poskytování zpětné vazby.
- Klasifikace na vysvědčení by vzhledem k výrazně diferencovaným podmínkám pro vzdělávání v druhém pololetí neměla být horší než v předchozím pololetí, a to zejména na základních školách.
- Problematické situace by měly být vždy řešeny ve prospěch žáků.
B/ ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ VE VŠECH POVINNÝCH PŘEDMĚTECH NA VYSVĚDČENÍ
- Závěrečné hodnocení žáka na vysvědčení na konci druhého pololetí školního roku 2019/2020 zohlední skutečnost, že zásahem vyšší moci nebylo možné zcela naplnit ŠVP pro tento školní rok. MŠMT neočekává, že budou školy hodnotit naplnění všech výstupů ŠVP. MŠMT vnímá, že druhé pololetí školního roku 2019/2020 proběhlo za zcela mimořádných podmínek, a nelze proto hodnotit podle stejných měřítek, jako například minulý školní rok.
- Závěrečné hodnocení žáka na vysvědčení na konci školního roku 2019/2020 zohlední:
- podklady pro hodnocení získané v druhém pololetí v době, kdy osobní přítomnost žáků nebyla zakázána (tj. do 10. března 2020),
- podpůrně také podklady pro hodnocení získané v době, kdy probíhalo vzdělávání na dálku, pokud pro takové vzdělávání měl žák odpovídající podmínky,
- zapojení do vzdělávacích aktivit formou konzultací * (konec druhého pololetí po obnovení provozu)
- podpůrně také hodnocení výsledků vzdělávání žáka za 1.pololetí 2019/2020.
* zapojení bylo dobrovolné
- Za období vzdělávání na dálku během uzavření škol lze (s uvážením objektivních možností a podmínek pro zapojení žáka do vzdělávání na dálku) v závěrečném hodnocení žáka na konci školního roku 2019/2020 zohlednit například:
- snahu žáků o pravidelnou práci ve vzdělávání na dálku a odevzdávání úkolů a výstupů;
- samostatnou práci žáků a samostudium během vzdělávání na dálku a její výsledky;
- portfolia prací žáků, případně jejich další podklady, které umožnily žákům samotným formulovat
- výsledky, kterých dosáhli (sebehodnocení žáka jako podklad pro hodnocení učitele);
- v předmětu IT zvládnutí technologií a pravidel pro práci s technologiemi potřebnými pro vzdělávání na dálku
- Hodnocení v průběhu vzdělávání na dálku nebo při vzdělávacích aktivitách jinou formou (konzultace) do konce druhého pololetí nesmí být důvodem pro hodnocení žáka na vysvědčení za 2. pololetí 2019/2020 stupněm nedostatečný.
- Nedostatek podkladů k hodnocení za období od 11. 3. 2020, tedy za období vzdělávání na dálku během uzavření škol nebo při vzdělávacích aktivitách formou jinou formou (konzultac) do konce druhého pololetí, není sám o sobě důvodem k tomu, aby byl žák z některého předmětu na vysvědčení namísto uvedení stupně prospěchu „nehodnocen“.
- Samozřejmě platí, že do zameškaných hodin se započítávají pouze hodiny zameškané do začátku platnosti zákazu osobní přítomnosti žáků na vzdělávání ve školách.
C/ SPECIFIKA HODNOCENÍ / UZAVŘENÍ HODNOCENÍ ZA DRUHÉ POLOLETÍ
- V případě, že nebude možné hodnotit žáka za druhé pololetí ani za použití pravidel ve Vyhlášce, pak je nutné v souladu s § 69 odst. 6 školského zákona stanovit náhradní termín hodnocení, který se musí uskutečnit nejpozději do konce září následujícího školního roku.
- Žákům, kteří by nebyli s hodnocením na vysvědčení spokojeni, vždy zůstává zachována možnost žádat přezkoumání výsledků hodnocení s případným komisionálním přezkoušením (§ 69 odst. 9 školského zákona). Termín takového přezkoušení je možné podle zákona individuálně dohodnout se zákonným zástupcem nebo se zletilým žákem.