INTERNÍ NAVIGACE
HomeKLEMPÍŘ kartaProjektové dny pro žáky ZŠ (Podpora polytechnického vzdělávání)

Projektové dny pro žáky ZŠ (Podpora polytechnického vzdělávání)

Projektové dny pro žáky ZŠ (Podpora polytechnického vzdělávání)

IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU PARDUBICKÉHO KRAJE II

PODPORA POLYTECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ

 

Integrovaná střední škola Moravská Třebová je zapojena do projektu Implementace Krajského akčního plánu Pardubického kraje II (I-KAP II), a to konkrétně klíčové aktivity č. 2 – Podpora polytechnického vzdělávání. Cílem této aktivity je vznik sítě středních a základních škol rozdělených do 9 odborných hnízd, které budou vzájemně spolupracovat na podpoře polytechnického vzdělávání prostřednictvím tematicky zaměřených projektových dnů připravených pro žáky základních škol a realizované na středních školách. Na přípravě aktivit společně spolupracují pedagogové ze SŠ i ZŠ. Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.

 

Před termínem konání každého projektového dne proběhlo několik koordinačních schůzek, kde si pracovníci zapojení do projektu měli možnost prodiskutovat náplň a jednotlivé činnosti, které budou obsahem projektového dne. Cílem bylo připravit takové aktivity, které by žáků přiblížili stavební profese formou vlastní činnosti na dílnách.

Potom již následovala samotná příprava jednotlivých dílen, strojů, nářadí a materiálu tak, aby byly vytvořeny pracovní podmínky pro každého žáka, studium odborné literatury, příprava PowerPoint prezentace, příprava pracovního listu – dotazníku, včetně vzájemné konzultace mezi spolupracujícími pedagogy.

 

Dne 26.4.2022 se uskutečnil již druhý projektový den pro 28 žáků dvou základních škol z Moravské Třebové a Městečka Trnávka.

Projektový den začal v odborné učebně dílen naší školy. Zde byli žáci prostřednictvím PowerPoint prezentace seznámeni s výhodami studia učebních oborů v kontextu aktuální situace na trhu práce s důrazem na obory stavební. Součástí prezentace bylo seznámení s organizací studia, obsahem závěrečné zkoušky i možnostmi získání stipendií a zaměstnání po absolvování oboru. Po skončení prezentace se žáci rozdělili do 2 skupin a přešli na přidělená stanoviště stavebních oborů. Ve stanoveném čase se skupiny vystřídali a absolvovali program na dalším stanovišti.

 

Na prvním stanovišti, v dílně Klempířů si žáci vyzkoušeli výroba ozdobného klempířského prvku (květ růže nebo narcisu dle výběru) z připravených polotovarů, práci s ručním nářadím a na obrubovacím stroji, práci na ohýbacím stroji a na závěr i výroba závětrné lišty a bočního lemovacího profilu podle přiloženého výkresu.

Druhé stanoviště , dílna oboru Zedník, nabídlo žákům skládání vazby cihelného zdiva z dílů výukové stavebnice podle přiložených schémat, nácvik polokřížové vazby a trénink prostorové orientace ve skládání prostorových hlavolamů vytištěných na 3D tiskárně.

 

Po absolvování tohoto programu se žáci vrátili do odborné učebny, kde vyplnili krátký dotazník zaměřený na úspěšnost daného projektového dne. Po odevzdání vyplněných dotazníků proběhlo shrnutí tohoto dne ze strany jednotlivých učitelů OV a řízená diskuze, kde se odpovídalo na dotazy žáků.

 

Z vyhodnocení ze strany žáků i pedagogických pracovníků lze stanovit závěr, že projektový den byl pro žáky přínosem a získali řadu nových zkušeností. Z pohledu jednotlivých učitelů OV i výsledku dotazníku žáky opět nejvíc zaujaly činnosti v klempířské dílně a vlastní práce s plechem. V rámci práce na stanovišti byli někteří žáci hotovi v předstihu a sami si vyžádali další úkoly. V diskuzi na závěr většina přítomných konstatovala, že ještě nejsou zcela rozhodnuti o výběru střední školy a že budou i o nabízených možnostech uvažovat.

Dle stanovisek jednotlivých učitelů OV lze konstatovat, že projektový den proběhl dle připraveného schématu a byl hodnocen jako přínosný. Vzhledem k použitým formám a počtu žáků bylo možno realizovat individuální přístup ( každý žák měl přidělen úkol) a věnovat se tak každému samostatně podle potřeby. Přínosem byla i přítomnost a zapojení našich žáků učebních oborů, kteří pomáhali žákům ZŠ s výrobky a zodpovídali dotazy.  a poskytovali podporu pedagogickým pracovníkům.

 


 

Share With: